ZABIEGI OPERACYJNE

choroba refluksowa przełyku-GERD

Jest to złożona jednostka chorobowa, charakteryzująca się niewydolnością połączenia żołądkowo-przełykowego, wskutek czego odbywa się patologiczne zarzucanie treści żołądkowej do przełyku, w sposób istotny pogarszając jakość życia chorego.  W społeczeństwach wysoko rozwiniętych typowe objawy choroby  [ zgaga i regurgitacje]  występują codziennie u około 7-10%  i raz na tydzień u około 20% populacji. W patofizjologii GERD wiodącą rolę odgrywa niewydolność dolnego zwieracza przełyku, która bardzo często jest spowodowana obecnością przepukliny rozworu przełykowego, a więc przemieszczenia się części żołądka z jamy brzusznej do klatki piersiowej. W takich przypadkach jedyną skuteczną metodą leczenia  jest zabieg operacyjny. Kwalifikacja do operacji jest przeprowadzana przez chirurga i wymaga  wnikliwej diagnostyki, która obejmuje wykonanie gastroskopii, RTG, manometrii oraz pH- impedancji przełyku. Opisano kilka metod operacyjnych stosowanych w leczeniu GERD. Osobiście preferuję zabieg laparoskopowy  sposobem WTP, polegający na wypreparowaniu przepukliny, zszyciu i  wzmocnieniu odnóg przepony poprzez wszczepienie siatki oraz odtworzeniu prawidłowych stosunków anatomicznych w okolicy połączenia żołądkowo- przełykowego.  Więcej informacji na:

https://youtu.be/mc5pVGts4_0  (OPERACJA LAPAROSKOPOWA SPOSOBEM WTP)

KAMICA ŻÓŁCIOWA

Kamica pęcherzykowa jest jedną z najczęstszych chorób wymagających leczenia chirurgicznego. Typowym objawem schorzenia jest tzw. kolka wątrobowa. Jest to pojawiający się nagle, ostry, napadowy ból brzucha zlokalizowany w jego prawym górnym kwadrancie, często promieniujący do pleców z towarzyszącymi nudnościami i wymiotami. Objawy kolki wątrobowej występują najczęściej w kilka godzin po spożyciu tłustego lub ciężkostrawnego posiłku. Badaniem potwierdzającym obecność kamieni w pęcherzyku żółciowym jest USG jamy brzusznej. Nawracające objawy kamicy pęcherzykowej mogą prowadzić do groźnych powikłań, dlatego też objawowa kamica pęcherzykowa jest bezwzględnym wskazaniem do leczenia operacyjnego. Laparoskopowe wycięcie pęcherzyka żółciowego, czyli laparoskopowa cholecystectomia, jest uznawana od ponad 20 lat za „złoty standard” w leczeniu objawowej kamicy pęcherzykowej. Do zabiegu tego kwalifikują się również pacjenci bez objawów kamicy. Dotyczy to szczególnie pacjentów z rozpoznaną drobną kamicą, czyli obecnością w pęcherzyku licznych, drobnych, poniżej  5mm średnicy, złogów. Więcej informacji na :

przepukliny brzuszne

Przepukliną nazywamy przemieszczenie się narządów wewnętrznych poza jamę ciała, w której się znajdują. Najczęstszymi przepuklinami są przepukliny ściany jamy brzusznej, szczególnie pachwinowe, pępkowe, udowe i pooperacyjne. Ze względu na możliwość groźnych dla zdrowia i życia powikłań, stwierdzenie przepukliny ściany jamy brzusznej, nawet bezobjawowej, jest bezwzględnym wskazaniem do leczenia operacyjnego. Ponieważ pojawienie się przepukliny jest dowodem na osłabienie tkanek w miejscu jej powstania, obowiązującym standardem u dorosłych jest  zabieg z wszczepem siatki. Więcej informacji na:

Zespół cieśni nadgarstka

Zespół cieśni nadgarstka to zespół objawów związany z uciskiem na nerw pośrodkowy przebiegający w kanale nadgarstka. Należy do neuropatii uciskowych, co oznacza, że za niekorzystne zmiany w nerwie odpowiada ucisk mechaniczny. Klasycznymi objawami choroby są silne bóle w obrębie ręki, szczególnie nocne, zaburzenia czucia na opuszkach kciuka, wskaziciela i palca środkowego oraz upośledzenie precyzyjnych ruchów ręki. Rozpoznanie stawia się na podstawie wywiadu i badania klinicznego. Badaniem potwierdzającym chorobę jest elektromiografia [ EMG]. Leczenie w początkowych stadiach obejmuje farmako-i fizjoterapię. W zaawansowanych stadiach choroby jedyną skuteczną metodą leczenia jest zabieg operacyjny, wykonywany w trybie „chirurgii jednego dnia”. Przeprowadza  się go w znieczuleniu miejscowym i krótkotrwałym dożylnym. Ważną informacją jest fakt, że w przypadku długiego trwania choroby,  czas odzyskiwania pełnej sprawności ręki po zabiegu może trwać nawet do kilku miesięcy.

Więcej informacji na: